ARTIKEL

Inform
Danske Designere, Inform Nr. 5 oktober 2003

Det interessante er at flytte grænser
Oprindelig var visionen og de store tanker - udviklet i selskab med adskillige flasker rødvin - at Nonproduction skulle være en gruppe, et netværk, hvor medlemmerne efterhånden som de blev mere og mere etablerede blev skiftet ud. At netværket skulle være en hjælpende hånd på vejen, en rugekasse for nye designere. Og det er da også stadig den tilgrundliggende ide.

"Men de, der på et tidspunkt 'hopper ud af reden', kan jo godt stadig arbejde sammen i Nonproduction regi, som så måske vil udvikle sig til at bestå af både nye og gamle netværk - eller nogle forskellige mere etablerede netværk udenom rugekassen", siger Ulrik Nordentoft.

"Hvis vi får succes under Nonproduction-hatten, vil det jo smitte af hele vejen rundt i netværket. Når navnet bliver kendt vil det have en positiv virkning i forhold til de nye i netværket", supplerer Jesper Kofoed Thomsen.

Møblerne samler
For Nonproduction er udgangspunktet kommercielt, nemlig at være repræsenteret på messer og udstillinger med deres møbler. Energien, overskuddet og økonomien rækker til to til tre messer om året. Økonomien sikres ved hjælp af diverse fonde. Ved siden af laver netværkets medlemmer 'deres egne ting', blandt andet indretning, scenografi, belysning og produktdesign.

"Vi har sådan set ingen optagelseskrav i Nonproduction", siger Jesper. "Det har vi så alligevel", modsiger Ulrik. "Men alle er velkomne til at søge ind i netværket, og vi mødes så og vurderer, hvad og hvem der passer ind."

"Men det er ikke et krav, at medlemmerne skal lave samme slags design", siger Jesper.

"Og det er det så alligevel", kommer Ulrik igen. "Møblerne skal hænge stilmæssigt sammen, når vi præsenterer os samlet på udstillinger og messer. Men det er ikke det samme som, at vi skal være ens, være uddannet de samme steder fra eller have møbler, der ligner hinanden til forveksling - tvært imod, og vi har da heller ikke endnu sagt nej til nogen."

"Faktisk er vi så alsidige, at vi kan lave møbler til alle slags producenter - og det er vigtigt, så der ikke kun er fokus på en eller to af os", påpeger Jesper.

"Hvis folk er engagerede, viser initiativ og er parat til at lægge en masse arbejde ind i netværket, så er det et godt potientielt medlem", tilføjer Rikke Rützou Arnved.

Hypper ikke egne kartofter
Nonproductions primære opgave - udover at promovere gruppens medlemmer på messer og skabe kontakt til producenter, presse og publikum - er at være et forum for input, sparring og gode ideer til hinanden både i forhold til udvikling af medlemmernes design og i forhold til erhvervslivet.

"Samspillet fungerer faktisk fint i hverdagen", mener Anne Henriksen Linde, "Vi spørger hinanden til råds, hvis vi er usikre på, om noget er helt tosset, og får gode ideer fra hinanden."

"Og vi bruger også hinandens respektive netværk i stor stil. I design er der jo aldrig to streger under, så det er meget vigtigt at sparre og udveksle erfaringer med så mange som muligt", mener Jesper. I forhold til kontakter og producenter oplever gruppen ingen indbyrdes kamp eller konkurrence. Man hypper ikke egne kartofler, men er solidarisk med hinanden.

"Det gælder om at nå resultater for gruppen. Derfor er det en fordel, hvis en eller to får sat noget i produktion, fordi det indvirker positivt på brandingen af gruppen", siger Jesper.

Drømme bliver virkelighed
"Egentlig synes jeg det er ret fantastisk", siger Rikke. "For to år siden stod vi ude i Øksnehallen og gloede og talte om, hvor stort det ville være, hvis vi en dag kom til Milano messen og at få sat nogle af vores møbler i produktion."

Alt det er sket. Nonproduction var - med succes - på Milano messen i 2003. Næste mål gælder også Milano i 2004 - denne gang med en dobbelt så stor stand.

Og nogle af Nonproductions medlemmer har designet møbler sammen, som er sat i produktion. Grippens medlemmer kan godt forestille sig flere samarbejder på kryds og tværs eller for hele gruppen samlet. For at øve sig på det og finde frem til flere af hinandens forcer, vil Nonproduction afholde en workshop, hvor de starter fra nul med et fælles projekt: en campingvogn. Fordi en campingvogn er en opgave, hvor alle medlemmerne kan spille ind.

"Drømmeopgaven for os som fællesskab ville være et totalprojekt, fx et hotel, hvor vi tegner og designer alt fra bygninger til møbler og belysning", siger Ulrik, og tilføjer: "Endnu kan ingen af os leve af vores arbejde. Vi gør 100 forskellige ting hver især for, at det skal blive en realitet, og heraf er Nonproduction en vej blandt mange. Men hvem ved, det kunne jo være, at dele af netværket på et tidspunkt blev så etablerede, at vi gik fra at hedde Nonproduction til Onproduction."

Stop jammerklagen
"Egentlig skal man være heldig for at kunne ramme en producent med et produkt. I starten troede vi, at bare vi designede nogle gode møbler, ville der melde sig nogle interesserede. Sådan er det ikke bare", erkender Ulrik, som fortsætter: "Før en virksomhed går ind i et produkt, skal de være nogenlunde sikre på, at det bliver rentabelt. Så de laver benhårde markedsanalyser - og bagefter finder de en designer, som kan løse opgaven."

"Vores opgave er at lave noget, der går lidt ud over producenternes 'facitlister'. Noget, som kan overraske og måske åbne deres øjne. Det er vores eneste håb, at vi er i stand til det", siger Jesper.

"Der bliver konstant talt om, at producenterne er pressede og ikke vil prøve noget nyt. Det er en jammerklagesang, som jeg ikke gider at tage stilling til, " fastslår Ulrik. "Vi må bare køre ud over isen, lave vores møbler og arbejde på at sælge dem. I de debatter, jeg har overværet på Dansk Design Center, sider producenter og designere og hakker på hinanden: "I er for sløve", siger designerne. "I er for flippede", siger producenterne. I stedet for at respektere hinanden, vise velvilje og derfra rykke hinandens grænser. Vi kan jo ikke forvente, at producentenre tager deres markedsanalyser og smider dem ud af vinduet. I stedet må vi sige, hvad kan vi så gøre inden for de rammer? Og så måske liiiige presse producenten lidt ud over kanten, så vi også kan give forbrugerne noget, de ikke forventer. Det interessante er at flytte grænser - ikke med syvmileskridt, men stille og roligt - fx i en tænketank, hvor vi som 'forsøgskaniner' kunne designe nye møbler, som producenterne så lavede prototyper af og udstillede for at undersøge interessen."

Nonproduction er et Netværk for unge, uetablerede designere og nyuddannede designere og arkitekter. Nonproduction debuterede på CPH furniture 2001 i Øksnehallen, København. Lige nu består netværket af ni designere/arkitekter:

Rikke Rützou Arnved, arkitekt MAA, møbeldesign og indretning
Hans Ploug, arkitekt MAA, indretning, scenografi og møbeldesign
Ulrik Nordentoft, Industriel designer mDD, produkt-, udstillings- og møbeldesign
Anders Rugaard, arkitekt MAA, arkitektur, møbel og belysning
Michael Poulsen, arkitekt MAA, primært industriel design, indretning og møbeldesign
Christiane Thomsen, arkitekt MAA, møbeldesign og indretning
Yuko Mukai, arkitekt MAA, møbeldesign og indretning
Jesper Kofoed Thomsen, Industriel designer mDD, produkt-, møbel-, og udstillingsdesign
Anne Henriksen Linde, 3-dimensionel designer BA (Hons), møbeldesign og indretning